Knygų mugės atradimas

karoblis-1Savaitgalį teko apsilankyti Vilniaus knygų mugėje. Ten panašiai kaip ir maratone – jei sugebi viską apeiti per 3 valandas, jau gali didžiuotis kaip kažką pasiekęs. Deja visai distancijai įveikti neturėjau pakankamai laiko, tačiau jo pakako, kad Bukinistų pasaže atrasčiau 1974 m. išleistą Povilo Karoblio knygą “Bėgimo treniruočių metodika“. Iš pradžių nežinojau ar knyga duos bent kiek naudos, ar pirkau tik dėl to, kad ką nors nusipirkčiau..Visgi 3 LT nepagailėjau , o kaip vėliau paaiškėjo – įsigijau tikrą lobį :) Knyga pasirodo yra su trenerio autografu ir palinkėjimu! O koks turinys! Skaičiau ir negalėjau atsitrauki.. ne dėl to, kad pateikta informacija duotų labai daug praktinės naudos – įdomiausia buvo susipažinti koks prieš 40 metų buvo požiūris į bėgimą. Žinoma praktinių patarimų knygoje irgi netrūksta – jų pilnas kiekvienas puslapis – tačiau patys suprantate, kad nuo knygos išleidimo prabėgo jau 40 metų, o per tą laiką atlikta daug naujų mokslinių tyrimų, analizių, patobulinta avalynė, apranga.. tuo pačiu pakito ir pačių treniruočių metodai ir subtilybės, todėl manau, kad tikėti senais tekstais dabar būtų per daug naivu..

karoblis-2

Susipažinęs su knyga atrinkau ir norėčiau jums pateikti keletą patikusių ištraukų. Atrinkau tas teksto dalis, kur kalbama daugiausiai apie žmogaus psichologiją. Apskritai knygoje labiausiai sužavėjo būtent bėgikų atsidavimas sportui. Tiksliau galbūt ne pačių bėgikų atsidavimas, bet požiūris kuris būdavo ugdomas – jei nori būti geriausias dirbk maksimaliai ir aukok viską vardan užsibrėžto tikslo. Sakysit nieko keisto, dabar irgi lygiai tokia pati situacija, bet šiuo atveju drįsčiau prieštarauti.. kodėl prieštaraučiau nežinau, argumentų neturiu, nes profesionalai ir dabar aukoja viską vardan tikslo.. tiesiog skaitydamas knygą pajutau tokią aurą ir susikūriau tokį įspūdį, kad bėgimas buvo daugiau nei sportas..

Svarbiausi bėgimo treniruotės bruožai

Bėgikas turi gyventi sportiškai. Tai reiškia, kad jis turi racionaliai maitintis, atitinkamai ilsėtis, teisingai tvarkyti savo darbą ir poilsį, reguliariai tikrintis sveikatą. Sugebėjimas griežtai laikytis nustatyto režimo yra vienas veiksnių, siekiant aukšto meistriškumo.

Nepaprastas darbštumas, didžiulis atsidavimas sportui, noras bėgioti – štai laimėjimų paslaptis. Dirbti reikia kasdien, net išeiginėmis dienomis, jokiu būdu nepraleidinėti treniruočių.

Bėgikas siekdamas užsibrėžto tikslo, daugelį metų iš eilės aukoja gyvenimo malonumus. Už auksines pergales, saldžias triumfo minutes daugelį metų moka sunkiomis treniruotėmis.

Psichologinis pasirošimas

Bėgimo metu pajutus nuovargį, negalima sumažinti bėgimo spartos. Juk tai dar nereiškia, kad organizmas pavargo. Mokslininkai nustatė, kad vidutinių ir ilgų nuotolių bėgimo varžybas laimėję sportininkai būna labiau pavargę, negu finišą pasiekęs paskutinysis. Nugalėtojas kovodamas įveikia psichinį barjerą, rungtyniauja iki visiškos pergalės.

Sportininkas turi žinoti, kad bėgant nuovargį galima nugalėti valios pastangomis ir kad treniruotumui pakelti kito kelio nėra. Taip psichologiškai paruoštas lengvaatletis, siekdamas sportinių rezultatų, atranda naujų rezervų.

Bėgikai turi įprasti iki galo atlikti visus užplanuotus treniruotėje pratimus, nors ir labai sunku tai padaryti. Jeigu bėgikas įpranta neatlikti visos užplanuotos treniruotės, tai paskui visuomet atsiranda „objektyvių“ priežasčių – treniruotė arba atidedama, arba sutrumpinama.

Gerai bėgiko psichologiją veikia treniruotė miške. Grožėdamasis gamta, bėgikas ne taip greit pajunta nuovargį. Blizgantis nuo saulės sniegas, rasos lašai miško takelyje, gėlės – visa tai pakelia nuotaiką. Žinomas Australijos treneris Cerutis sako: „Bėgikai, treniruodamiesi gamtoje, su malonumu įveikia daug kilometrų. Bėgimas nėra kančia, kaip tai būna treniruojantis stadione. Kaip smagu bėgti į nuokalnes, vyriškai atakuoti kalną. Valanda dvi įtemptos treniruotės prabėga kaip minutės. Mes pavargstame, net labai pavargstame, bet būname laimingi.“

Fizinis bėgikų išsivystymas

Ilgų nuotolių bėgikais negimstama, jais tampama, daug ir kruoščiai treniruojantis. Didelė ištvermė, nepalūžtamas atkaklumas, vyriškumas – štai kas būdinga ilgų nuotolių bėgikams.

Knygoje be viso kito aptariama ir įvairių šalių bėgikų treniruočių metodika. Sudomino įrašas apie Afrikos bėgikus. 1974 m. jie dar nebuvo laikomi pasaulio elitu, o tiesiog sparčiai tobulėjančiais ir sudarančias konkurenciją:

Afrikos šalių bėgikų treniruotės

Afrikos žemyno bėgikai šiuo metu sparčiai tobulėja, sudaro vis didesnę konkurenciją Europos, Amerikos ir kitų šalių sportininkams.

Pabaigai dar keletas puslapių iš knygos:

karoblis-3 karoblis-4